In de Deventer samenleving willen we dat iedereen naar vermogen meedoet. Mensen versterken zichzelf, doen iets voor een ander of voor de stad. Iedereen doet ertoe! Want alleen op die manier is en blijft Deventer een leefbare en vitale gemeente: mee doen is mee bepalen. We willen een sociale, inclusieve samenleving zijn waarin mensen zoveel mogelijk eigen verantwoordelijkheid nemen voor de inrichting van hun eigen leven: een samenleving waar iedereen tot zijn recht komt. Waar mensen elkaar aanspreken op opgroeien, opvoeden, financiële onafhankelijkheid en maatschappelijk meedoen. Culturele achtergrond, sekse, leeftijd, talenten en beperkingen maken niet uit: iedereen neemt op een gelijkwaardige manier deel aan de maatschappij.
Mensen worden aangesproken op hun mogelijkheden, niet op hun beperkingen. In deze samenleving doen mensen minder snel een beroep op de overheid en heeft de gemeente een andere rol: de gemeente geeft alleen daar regie en ondersteuning waar die echt nodig is. In deze samenleving zijn de inwoners zelf verantwoordelijk voor het oplossen van hun problemen. Het heft in eigen handen maakt zelfredzamer, sterker, meer zelfvertrouwen en gelukkiger. Op eigen kracht waar mogelijk, al dan niet met een beroep op de directe omgeving, eventueel de inzet van algemene voorzieningen in wijken dorpen en alleen inzet van professionele ondersteuning als dat echt nodig is: “Wie zorg nodig heeft, kan op ons rekenen”.
Onze doelstellingen:
- Maximale participatie van Deventer inwoners: mensen werken, versterken zichzelf, doen iets voor een ander, of voor de stad. Iedereen doet ertoe!
- Het bieden van een vangnet voor inwoners die (tijdelijk) niet volledig kunnen meedoen in de Deventer samenleving.
Teneinde deze doelstellingen te realiseren zullen we de transformatie vormgeven in het sociale domein.
We werken lokaal met onze partners in de stad samen, experimenteren, geven ruimte aan professionals en sturen op resultaat. Maar het is ook duidelijk geworden dat transformeren veel meer tijd kost en dat we te maken hebben met tekorten in het sociaal domein. Dat beeld zien we overigens landelijk. De budgetten zijn niet toereikend voor de uitgaven die we doen in het sociaal domein. In de afgelopen jaren zijn de uitgaven voor de Wmo en Jeugd gestegen en hebben we te maken met een tekort op BUIG. Het gaat om een stijging met een structurele doorwerking.
Sinds 2015 groeit de hoeveelheid cliënten gestaag. Door allerlei landelijke maatregelen, zoals langer thuis wonen, en doordat sociale teams dichtbij de mensen werken, komen de cliënten sneller in beeld en wordt er sneller ondersteuning ingezet. De komende jaren geven we uitvoering aan het Actieplan Transformatie Sociaal Domein om de hulp en ondersteuning ook op langere termijn toegankelijk en betaalbaar te houden. Uitgangspunt hierbij is integrale, effectieve en efficiënte hulpverlening en ondersteuning aan onze inwoners. De aanpak richt zich op vier thema’s:
- Preventie;
- Eenvoudige en integrale toegang (in de wijk);
- Effectieve zorg en ondersteuning (kwaliteit);
- Monitoring.
Prognose doelstelling | Gewijzigd | Goed | >75% | <75% | Niet goed | Onbekend |
Aantal | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Prognose prestatie | Gewijzigd | Goed | >75% | <75% | Niet goed | Onbekend |
Aantal | 2 | 14 | 0 | 3 | 0 | 0 |
Voortgang doelstellingen en prestaties
Toon prestaties bij doelstellingen
Voortgang doelstelling
één gezin, één plan, één regisseur
1e kwartaalrapportage
De toegang waar een bewoner zich voor een eerste keer meldt, draagt verantwoordelijkheid voor het uitgangspunt één gezin, één plan, één regisseur
Voortgang bijbehorende prestaties
Gezamenlijk werkproces
1e kwartaalrapportage
Het sociaal team, het team gezinscoaches en Deventer Werktalent komen in 2019 tot concrete samenwerkingsafspraken, inclusief doorzettingsmacht, en een gezamenlijk werkproces.
Onderdeel van actieplan transformatie. Samenwerking is er op medewerkersniveau. Opstart tot formele afspraken is onderdeel van de transformatie
Bereikbaarheid
1e kwartaalrapportage
Het sociaal team draagt zorg voor een goede bereikbaarheid (1 nieuw telefoonnummer, bemensing door ST, terugbellen binnen 1 werkdag, servicenormen vergelijkbaar met gemeente Deventer).
Doorlooptijd ondersteuningsvraag
1e kwartaalrapportage
Elke inwoner die zich met een ondersteuningsvraag meldt, heeft binnen één kalenderweek een gesprek met de toegang hierover.
Ondersteuningsplannen
1e kwartaalrapportage
Het sociaal team, het team gezinscoaches en Deventer Werktalent maken afspraken over wie, wanneer verantwoordelijk is voor het komen tot één plan en wie daarbij als regisseur optreedt. Dit leidt in 2019 er toe dat in 60% van de ondersteuningsplannen aantoonbaar wordt zorggedragen voor het principe 1 gezin,1 plan, 1 regisseur.
Dit is onderdeel van het actieplan transformatie sociaal domein. Op dit moment wordt verkend of 60% realistisch is of dat in eerste instantie gefocusd wordt op bv de doelgroep multiproblem.
Het sociaal team, het team gezinscoaches en Deventer Werktalent maken afspraken over wie, wanneer verantwoordelijk is voor het komen tot één plan en wie daarbij als regisseur optreedt.
Voortgang doelstelling
Passende ondersteuning
1e kwartaalrapportage
Voor iedere bewoner die onvoldoende in staat is zijn/haar eigen ondersteuning te regelen is er een passende ondersteuning.
Voortgang bijbehorende prestaties
Juiste ondersteuning
1e kwartaalrapportage
Voor iedereen die maatschappelijke opvang, bemoeizorg en beschermd wonen nodig heeft regelen we de juiste ondersteuning (zo zelfstandig als mogelijk). Hiervoor maken we een lokaal actieplan
Abusievelijk waren in de primaire begroting alleen de prestaties opgenomen van de regionale taken voor maatschappelijk wonen en beschermd en niet van de lokale taken WMO.
Het samenwerkingsverband sociale teams voert (waar nodig individuele) gesprekken, verwerkt dit in een ondersteuningsplan (naar verwachting 6.000 hulpvragen, waarvan ongeveer 4.800 tot een gesprek leiden ).
Schuldhulpverlening
1e kwartaalrapportage
Voor minimaal 78% van de huishoudens die een beroep doen op schuldhulpverlening worden de schulden structureel opgelost of wordt een situatie gecreëerd waarin de schulden beheersbaar zijn
Collectieve voorzieningen
1e kwartaalrapportage
Het faciliteren van minimaal vijf algemene / collectieve voorzieningen (gericht op van individueel naar collectief)
Vrijwilligers
1e kwartaalrapportage
Het percentage inwoners dat zich vrijwillig inzet is minimaal 40%
Voorliggende voorziening Jeugd
1e kwartaalrapportage
Voor 5% van de aanvragen voor Jeugdzorg via de toegang wordt een voorliggende voorziening ingezet zodat een passend ondersteuningsaanbod wordt aangeboden.
Voortgang doelstelling
Positieve gezondheid
1e kwartaalrapportage
Positieve gezondheid is de kapstok voor alle preventie activiteiten die in Deventer worden neergezet.
Voortgang bijbehorende prestaties
Nederlandse Norm Gezond Bewegen
1e kwartaalrapportage
Minimaal 55% van de inwoners van 18 jaar en ouder voldoet aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen
Laagdrempelige opvoedingsondersteuning
1e kwartaalrapportage
Het bieden van laagdrempelige opvoedingsondersteuning voor alle ouders vanuit het principe van de tien beschermende factoren.
Aantal mantelzorgers
1e kwartaalrapportage
Het aantal mantelzorgers dat gebruik maakt van ondersteunende faciliteiten (mantelzorgpas) stijgt naar 2200
Voortgang doelstelling
Sluitend vangnet regionale zorgvoorzieningen
1e kwartaalrapportage
We organiseren als centrumgemeente een sluitend vangnet van regionale zorgvoorzieningen voor kwetsbare inwoners en zetten voor deze doelgroep maximaal in op het mogelijk maken van zelfstandig wonen en participeren in de samenleving.
Voortgang bijbehorende prestaties
Skeave Huse
1e kwartaalrapportage
Ter uitbreiding van de regionale vangnetvoorzieningen realiseren we in Deventer Skaeve Huse.
Ivm gestegen kosten wordt op dit moment wordt opnieuw gekeken naar de verwachtte eenmalige en wellicht structurele kosten. Daarnaast is vanuit de woningcorporatie aangegeven dat daadwerkelijke realisatie dit jaar niet meer mogelijk is.
Huisvesting
1e kwartaalrapportage
We vertalen de uitstroomaantallen uit regiovoorzieningen naar huisvestingsopgaven voor gemeenten
Activering en acceptatie
1e kwartaalrapportage
We verbeteren de activering en acceptatie van kwetsbare inwoners in de samenleving
Ondersteuning
1e kwartaalrapportage
We ontwikkelen de zorgzwaartepakketten voor beschermd wonen door naar een model met flexibele ondersteuningsarrangementen
Vangnet
1e kwartaalrapportage
Als vangnet voor kwetsbare inwoners bieden we beschermd wonen, maatschappelijke opvang openbare geestelijke gezondheidszorg en verslavingszorg.
Omschrijving | Doelgroep | Bedrag | |
---|---|---|---|
Krediet Kunstgrasveld Zandweerd | Raad | ToelichtingKrediet Kunstgrasveld ZandweerdDe kredietaanvraag is gebaseerd op een eerdere aanvraag waarbij 7 kunstgrasvelden zijn aangelegd. In de raming van de investering van het krediet voor het kunstgrasveld Zandweerd is onvoldoende rekening gehouden met het vervallen van het schaalvoordeel bij het aanleggen van 1 veld. Hierdoor is er naar verwachting een extra bedrag van €60.000 nodig. Dit wordt gedekt uit de reserve investeringen buitensport. | |
Opbouwwerk | Raad | ToelichtingOpbouwwerkVanuit de niet besteedde middelen WijDeventer wordt eenmalig €239.000 ingezet om binnen de sociale teams opbouwwerkcapaciteit vrij te spelen en te zorgen dat er in iedere wijk opbouwwerk is. Dit maakt ook onderdeel uit van de doorontwikkeling sociale teams waarbij naast het generalistische werken weer meer aandacht is voor iedere afzonderlijke specialisme (opbouwwerk, maatschappelijk werk, cliëntondersteuning). De kosten worden gedekt uit de reserve wijkaanpak. | |
BTW hulpmiddelen WMO | Raad | ToelichtingBTW hulpmiddelen WMOHet lage btw tarief is per 1 januari 2019 verhoogd met 3%. De btw op de hulpmiddelen zijn is kostprijsverhogend. De btw stijging is niet op te vangen binnen de prijscompensatie, waardoor een nadeel ontstaat van €45.000 vanaf 2019. De kosten worden gedekt uit de algemene middelen. | |
Kostenstijging hulpmiddelen | Raad | ToelichtingKostenstijging hulpmiddelenSinds 2018 zien we een stijging van de kosten van hulpmiddelen, met name als gevolg van de verstrekkingen in het duurdere segment zoals toegelicht in de raadsmededeling van 4 december. In de uitvoering wordt gestuurd op het goedkoopst, adequate voorziening en zoveel mogelijk binnen de beschikbare productcategorieën. Tevens is een nieuwe aanbesteding opgestart. Enerzijds vanuit juridische noodzaak, anderzijds vanuit een veranderde markt (nieuwere, betere producten). Vooralsnog wordt ervan uit gegaan dat een strakkere sturing de stijging afremt, maar gezien de veranderingen in de markt wordt uitgegaan van een eenmalig nadeel in 2019 van €250.000. De kosten worden gedekt uit de algemene middelen. | |
Aanzuigende werking abonnementstarief | Raad | ToelichtingAanzuigende werking abonnementstariefIn de eerste maanden van 2019 zien we een stijging in de aanvragen hulp bij het huishouden, de hulpmiddelen en de woningaanpassingen. Het is nu nog niet in te schatten of er sprake is van een piek in het begin van het jaar of dat het een structureel effect is als gevolg van het abonnementstarief (gemeente mag maximaal €19 eigen bijdrage per maand in rekening brengen). We volgen nauwgezet de ontwikkelingen (evenals de VNG). Pas bij de tweede kwartaalrapportage 2019 kunnen we een adequate inschatting maken voor het effect in 2019. Dan weten we ook of de stelpost van €400.000 voor 2019 toereikend is. In het weerstandsvermogen is al €700.000 meegenomen, maar nog geen structureel effect. | |
CAK hogere eigen bijdrage | Raad | ToelichtingCAK hogere eigen bijdrageDe gemeente is vanaf 2019 gecompenseerd voor de lagere opbrengsten eigen bijdragen (invoering abonnementstarief). Er zit altijd een paar maanden vertraging tussen de geleverde zorg en de afdracht van het CAK aan de gemeente. Door deze vertraging (en de verantwoording op basis van kasstelsel) zal in 2019 nog een aantal maanden een hogere opbrengst binnenkomen. Dit levert naar verwachting een incidenteel voordeel op voor de algemene middelen van circa €200.000. | |
Realisatie transformatieopgave | Raad | ToelichtingRealisatie transformatieopgaveIn de tweede kwartaalrapportage 2018 is een actieplan opgesteld om de transformatie opgave te kunnen realiseren van €250.000 in 2019 oplopend naar €1.000.000 in 2022. Inmiddels heeft de ingezette transformatie bij Jeugdhulp geleid tot een daling van de uitgaven, waarvan structureel €250.000 wordt aangemerkt als realisatie van de transformatie opgave. De financiële transformatie opgave wordt daarmee als volgt (bedragen x €1.000): Financiële weergave Transformatie Sociaal Domein 2019 2020 2021 2022 Stand na 2e kwartaalrapportage 2018 250 500 750 1.000 Realisatie transformatieopgave -250 -250 -250 -250 Stand na 1e kwartaalrapportage 2019 0 250 500 750 | |
Nieuw verdeelmodel WMO en Beschermd Wonen | Raad | ToelichtingNieuw verdeelmodel WMO en Beschermd WonenIn maart 2019 is een onderzoeksrapport gepresenteerd met de voorlopige uitkomsten per gemeente/regio van het nieuwe verdeelmodel voor beschermd wonen, maatschappelijke opvang en Wmo 2015. Geplande invoering is 2021. De voorlopige uitkomsten zouden voor Deventer een lichte stijging van het budget betekenen. Het nieuwe verdeelmodel zal op enkele punten nog nader worden bezien en geactualiseerd. In het voorlopig model is bijvoorbeeld nog niet gekeken naar de werkelijke lasten van gemeenten met betrekking tot beschermd wonen, maatschappelijke opvang en WMO begeleiding. In het afgesproken traject tussen het Rijk en de VNG voor een betere verdeling van de middelen in het sociaal domein is dit wel overeengekomen. Het is dus nog uiterst onzeker of het nieuwe verdeelmodel van 2021 daadwerkelijk gunstig uitpakt voor Deventer. Het definitieve verdeelmodel wordt gepresenteerd in de meicirculaire 2020. | |
GGD Huisvesting | Raad | ToelichtingGGD HuisvestingIn de dienstverleningsovereenkomst met de GGD is afgesproken dat de gemeenten individueel betalen voor de huisvesting van de consultatiebureaus in de gemeente. Deze kosten verlopen dus niet via de algemene verdeelsleutel (aantal kinderen) van de gemeentelijke bijdragen. Vanaf 2019 moet de gemeente Deventer structureel €15.000 meer betalen voor de huisvesting doordat een consultatiebureau is verhuisd van een tijdelijke locatie naar de Schurenstraat. De kosten worden gedekt uit de algemene middelen. | |
Technische wijziging | Raad | ToelichtingTechnische wijzigingDe cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 79.741 | 1.078 | 80.819 | 554 | 81.373 |
Baten | 4.260 | 24 | 4.284 | 123 | 4.407 |
Saldo | -75.481 | -1.054 | -76.535 | -431 | -76.966 |
Specificatie wijzigingen deze periode:
(bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
GGD Huisvesting | Lasten | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 |
BTW hulpmiddelen WMO | Lasten | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 |
Kostenstijging hulpmiddelen | Lasten | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Realisatie transformatieopgave | Lasten | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Krediet Kunstgrasveld Zandweerd | Lasten | 0 | 4 | 3 | 3 | 3 |
Opbouwwerk | Lasten | 239 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijzigingen | Lasten | -245 | -67 | -67 | -67 | -67 |
Totaal lasten | 554 | 247 | 246 | 246 | 246 | |
CAK hogere eigen bijdrage | Baten | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijzigingen | Baten | -77 | -77 | -77 | -77 | -77 |
Totaal baten | 123 | -77 | -77 | -77 | -77 | |
Saldo | -431 | -324 | -323 | -323 | -323 |
Reserves
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 455 | 75 | 530 | 0 | 530 |
Putting uit reserves | 1.447 | 454 | 1.902 | 61 | 1.963 |
Saldo | 992 | 379 | 1.372 | 61 | 1.433 |
Investeringen
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv investeringen | 3.894 | 140 | 4.034 | 124 | 4.158 |
Inkomsten tgv investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -3.894 | -140 | -4.034 | -124 | -4.158 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen in €)
Onderwerp | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Krediet Kunstgrasveld Zandweerd | Lasten | 0 | 4.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
De kredietaanvraag is gebaseerd op een eerdere aanvraag waarbij 7 kunstgrasvelden zijn aangelegd. In de raming van de investering van het krediet voor het kunstgrasveld Zandweerd is onvoldoende rekening gehouden met het vervallen van het schaalvoordeel bij het aanleggen van 1 veld. Hierdoor is er naar verwachting een extra bedrag van €60.000 nodig. Dit wordt gedekt uit de reserve investeringen buitensport. | ||||||
Opbouwwerk | Lasten | 239.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Vanuit de niet besteedde middelen WijDeventer wordt eenmalig €239.000 ingezet om binnen de sociale teams opbouwwerkcapaciteit vrij te spelen en te zorgen dat er in iedere wijk opbouwwerk is. Dit maakt ook onderdeel uit van de doorontwikkeling sociale teams waarbij naast het generalistische werken weer meer aandacht is voor iedere afzonderlijke specialisme (opbouwwerk, maatschappelijk werk, cliëntondersteuning). De kosten worden gedekt uit de reserve wijkaanpak. | ||||||
BTW hulpmiddelen WMO | Lasten | 45.000 | 45.000 | 45.000 | 45.000 | 45.000 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Het lage btw tarief is per 1 januari 2019 verhoogd met 3%. De btw op de hulpmiddelen zijn is kostprijsverhogend. De btw stijging is niet op te vangen binnen de prijscompensatie, waardoor een nadeel ontstaat van €45.000 vanaf 2019. De kosten worden gedekt uit de algemene middelen. | ||||||
Kostenstijging hulpmiddelen | Lasten | 250.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Sinds 2018 zien we een stijging van de kosten van hulpmiddelen, met name als gevolg van de verstrekkingen in het duurdere segment zoals toegelicht in de raadsmededeling van 4 december. In de uitvoering wordt gestuurd op het goedkoopst, adequate voorziening en zoveel mogelijk binnen de beschikbare productcategorieën. Tevens is een nieuwe aanbesteding opgestart. Enerzijds vanuit juridische noodzaak, anderzijds vanuit een veranderde markt (nieuwere, betere producten). Vooralsnog wordt ervan uit gegaan dat een strakkere sturing de stijging afremt, maar gezien de veranderingen in de markt wordt uitgegaan van een eenmalig nadeel in 2019 van €250.000. De kosten worden gedekt uit de algemene middelen. | ||||||
Aanzuigende werking abonnementstarief | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
In de eerste maanden van 2019 zien we een stijging in de aanvragen hulp bij het huishouden, de hulpmiddelen en de woningaanpassingen. | ||||||
CAK hogere eigen bijdrage | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 200.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
De gemeente is vanaf 2019 gecompenseerd voor de lagere opbrengsten eigen bijdragen (invoering abonnementstarief). Er zit altijd een paar maanden vertraging tussen de geleverde zorg en de afdracht van het CAK aan de gemeente. Door deze vertraging (en de verantwoording op basis van kasstelsel) zal in 2019 nog een aantal maanden een hogere opbrengst binnenkomen. Dit levert naar verwachting een incidenteel voordeel op voor de algemene middelen van circa €200.000. | ||||||
Realisatie transformatieopgave | Lasten | 250.000 | 250.000 | 250.000 | 250.000 | 250.000 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
In de tweede kwartaalrapportage 2018 is een actieplan opgesteld om de transformatie opgave te kunnen realiseren van €250.000 in 2019 oplopend naar €1.000.000 in 2022. Inmiddels heeft de ingezette transformatie bij Jeugdhulp geleid tot een daling van de uitgaven, waarvan structureel €250.000 wordt aangemerkt als realisatie van de transformatie opgave. De financiële transformatie opgave wordt daarmee als volgt (bedragen x €1.000): | ||||||
Nieuw verdeelmodel WMO en Beschermd Wonen | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
In maart 2019 is een onderzoeksrapport gepresenteerd met de voorlopige uitkomsten per gemeente/regio van het nieuwe verdeelmodel voor beschermd wonen, maatschappelijke opvang en Wmo 2015. Geplande invoering is 2021. De voorlopige uitkomsten zouden voor Deventer een lichte stijging van het budget betekenen. Het nieuwe verdeelmodel zal op enkele punten nog nader worden bezien en geactualiseerd. In het voorlopig model is bijvoorbeeld nog niet gekeken naar de werkelijke lasten van gemeenten met betrekking tot beschermd wonen, maatschappelijke opvang en WMO begeleiding. In het afgesproken traject tussen het Rijk en de VNG voor een betere verdeling van de middelen in het sociaal domein is dit wel overeengekomen. Het is dus nog uiterst onzeker of het nieuwe verdeelmodel van 2021 daadwerkelijk gunstig uitpakt voor Deventer. Het definitieve verdeelmodel wordt gepresenteerd in de meicirculaire 2020. | ||||||
GGD Huisvesting | Lasten | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
In de dienstverleningsovereenkomst met de GGD is afgesproken dat de gemeenten individueel betalen voor de huisvesting van de consultatiebureaus in de gemeente. Deze kosten verlopen dus niet via de algemene verdeelsleutel (aantal kinderen) van de gemeentelijke bijdragen. Vanaf 2019 moet de gemeente Deventer structureel €15.000 meer betalen voor de huisvesting doordat een consultatiebureau is verhuisd van een tijdelijke locatie naar de Schurenstraat. De kosten worden gedekt uit de algemene middelen. | ||||||
Technische wijziging | Lasten | -245.215 | -67.176 | -67.417 | -67.417 | -67.417 |
Baten | -77.287 | -77.287 | -77.287 | -77.287 | -77.287 | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. | ||||||
Saldo | -431.072 | -324.111 | -322.870 | -322.870 | -322.870 |
Standenregister
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Meedoen | Begroting 2019 | 79.741 | 4.260 | -75.481 | |
4e kwartaalrapportage 2018 | 404 | 24 | -379 | ||
Investeringen Sportpark Zandweerd | 0 | 0 | 0 | ||
Renovatie en overdracht kleedkamers Deventer Hockey Vereniging | 0 | 0 | 0 | ||
Septembercirculaire 2018 Algemene uitkering & actueel BUIG budget 2018 en 2019 | 675 | 0 | -675 | ||
Totaal programma | 80.820 | 4.284 | -76.535 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Meedoen | Begroting 2019 | 455 | 1.447 | 992 | |
4e kwartaalrapportage 2018 | 75 | 454 | 379 | ||
Investeringen Sportpark Zandweerd | 0 | 0 | 0 | ||
Renovatie en overdracht kleedkamers Deventer Hockey Vereniging | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal programma | 530 | 1.901 | 1.371 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Meedoen | Begroting 2019 | 200 | 0 | -200 | |
Investering Sportpark Zandweerd | 520 | 0 | -520 | ||
Renovatie en overdracht kleedkamers Deventer Hockey Vereniging | 200 | 0 | -200 | ||
Totaal programma | 920 | 0 | -920 |
1e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
Hybride kunstgrasveld Pickwick Players | 5.2 | Behoeft aandacht | Het besluit hierover is vertraagd. Medio april 2019 wordt er een gerechtelijke uitspraak verwacht mbt de huurovereenkomst met voetbalvereniging IJsselstreek. Afhankelijk van de uitkomst hiervan wordt er een collegebesluit voorbereid over of, waar en op welke wijze het beste een kunstgrasveld voor de rugby kan worden aangelegd. | |
Renovatie kleedkamers Deventer Hockey Vereniging | 5.2 | Op koers | De kleedkamers bevinden zich onder het clubhuis waar de vereniging eigenaar van is. De vereniging gaat gelijktijdig over tot renovatie van het clubhuis. Op dit moment worden definitieve afspraken gemaakt over het verstrekken van een subsidie voor de renovatie van de kleedkamers aan DHV. Daarmee kan de vereniging in één keer de gehele accommodatie renoveren. | |
Sportpark Zandweerd | 5.2 | Op koers | De aanbesteding voor de aanleg van het kunstgrasveld is begin 2e kwartaal opgestart. Verwachting is realisatie / oplevering medio 3e kwartaal. Tevens wordt gesprek opgestart tot renovatie van een oude kleedkameraccommodatie. | |