Projectnaam | Toegang sociaal domein | ||
Portefeuillehouder | College van B&W | ||
Rapportagedatum | 1 maart 2019 | ||
Basisinformatie Project | |||
Het verbindend kader sociaal domein is een ambitiedocument dat overzicht, planning en proces biedt voor de stappen die we samen met uw raad en maatschappelijke partners de komende jaren gaan zetten in het sociaal domein om de transformatie succesvol te maken. Dat doen we inhoudelijk aan de hand van de thema’s Preventie, Toegang, Maatwerk en Monitoring.
Hiermee zorgen we ervoor dat passende ondersteuning van onze inwoners ook op langere termijn toegankelijk en betaalbaar is. Deze kwartaalrapportage gaat verder in op het thema Toegang, dat aangemerkt is als groot project vallend onder de leidraad grote projecten. Voor de realisatie van het thema Toegang (“1 huishouden, 1 plan, 1 contactpersoon”) hebben we te maken met de volgende gemeentelijke loketten:
Toegang vanuit de inwoner gezien is: Waar kan ik terecht met mijn vraag of zorgen? Hoe kan ik zaken regelen (ondersteuning, hulp, geld) of zelf regelen via buurthulp of vrijwilligers? Zoals hierboven aangegeven zijn er diverse plekken waar bewoners terecht kunnen en waar wordt bepaald of een inwoner recht heeft op voorzieningen/hulp/ (financiële) ondersteuning/beschermd wonen. Daarnaast hebben we op het gebied van jeugdzorg ook nog te maken met de toegang via de huisartsen. We zitten nu in de verkenningsfase en er is inmiddels 1 deelproject gestart:
| |||
Besluitvorming | |||
Als kader waarbinnen de transformatieopgave van de Toegang plaatsvindt is in december 2018 door het college het Verbindend Kader Sociaal Domein vastgesteld. Het Verbindend Kader is met de raad in een aantal raadstafels besproken en wordt op korte termijn ter vaststelling voorgelegd aan de raad. Een tijdsbalk met daarin de stukken die aan de raad worden voorgelegd ter consultatie en besluitvorming vormt daarvan onderdeel. Deelproject 1: Onderzoek naar de organisatie en financeringsvorm sociale teams | |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Voor de Toegang gaan we uiterlijk in het tweede kwartaal van 2019 een plan van aanpak of uitvoeringsplan opstellen voor de jaren 2019 en 2020. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
De scope van het project Toegang is ervoor zorgen dat onze toegangen tot zorg en ondersteuning (jeugd, zorg, beschermd wonen, inkomen en werk) werken vanuit 1 huishouden, 1 plan, 1 contactpersoon goed zijn ingericht. | |||
Financiën | Op koers | ||
Voor de ontwikkeling van de toegang zijn middelen opgenomen in de begroting. Besteding daarvan is conform begroting. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking investering? | Nee | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Het belangrijkste risico in deze fase is de doorlooptijd van deelproject 1: het onderzoek naar de organisatie en financieringsvorm van de sociale teams. De inhoudelijke complexiteit van de opgave kan tot vertraging leiden en dus ook hogere proceskosten. Hiervoor is een post onvoorzien opgenomen. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking totaalplanning? | Behoeft aandacht | ||
Voor de toegang stellen we in het tweede kwartaal van 2019 een plan van aanpak/uitvoeringsplan op. Deze planning nemen we op in de tijdsbalk die onderdeel vormt van het Verbindend Kader Sociaal Domein. Daarnaast hanteren we voor het onderzoek naar de organisatie en financieringsvorm van de sociale teams (deelproject 1) de volgende planning:
Zie risico vermeld bij risico's (betreft doorlooptijd onderzoek) | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
De partners worden betrokken bij het opstellen, uitwerken en implementeren van het plan van aanpak. De inzichten vanuit andere gemeenten worden daar tevens bij betrokken. | |||
Overige informatie |