Het bestuursakkoord "Met lef & liefde voor Deventer" spreekt over grote kansen en uitdagingen op het gebied van werk, duurzaamheid, zorg, evenementen en samen leven. Dat vraagt om een organisatie die zich makkelijk organiseert rond deze opgaven. Een organisatie die goed functioneert, die zowel robuust is als wendbaar. Daarover gaat het programma Bedrijfsvoering.
We ontwikkelen ons tot een organisatie die flexibel, communicatief en netwerkend is. Zo kunnen we inspelen op wat de samenleving ons vraagt. De rol die we daarbij innemen (faciliterend, regulerend, uitnodigend of handhavend) hangt af van het maatschappelijke vraagstuk. De organisatie kent een verdeling van taken en verantwoordelijkheden, maar treedt naar buiten toe als één geheel op. De organisatie is er op gericht een optimale connectie te maken met de buitenwereld. En zorgt ervoor dat maatschappelijke vraagstukken snel en effectief worden opgepakt.
We willen een organisatie zijn waar de medewerkers met trots en plezier werken. Dat doen we in duurzame huisvesting waarin gebouw en voorzieningen optimaal worden benut. In een organisatie waar integraal gewerkt wordt, over domein- en teamgrenzen heen. Waar we sturen op basis van vertrouwen: minder kaders, maar wel steviger en met korte beslislijnen. En volgens de kernwaarden zorgzaam, verantwoordelijk, open en durf.
Inwoners en ondernemers verwachten dat we onze informatievoorziening op orde hebben. Tot de basis daarvan behoort het borgen van privacy en informatieveiligheid. Ook vraagt dit om een gemeentelijke organisatie die datagedreven werkt.
Er is een sterke focus op de financiële soliditeit van de gemeente. Op www.hetgeldvan.deventer.nl zijn begroting en andere financiële stukken volledig digitaal beschikbaar. Besturen betekent vooraf kaderen, vervolgens het goede handelen en achteraf verantwoorden. De gemeente Deventer wil graag laten zien dat zij in control is. Zo verantwoorden we open en transparant aan onze inwoners wat we voor de gemeenschap hebben gedaan. Control is daarmee een essentieel onderdeel voor de gemeente om succesvol te zijn.
Deventer, Olst-Wijhe en Raalte (DOWR) hebben een samenwerkingsverband op het gebied van bedrijfsvoering. De financiële administratie, de gemeentelijke belastingen, de ICT, de facilitaire zaken en het inkoopadvies leveren we in dit verband vanuit de gemeente Deventer. Continu innoveren is op alle percelen het uitgangspunt.
Prognose doelstelling | Gewijzigd | Goed | >75% | <75% | Niet goed | Onbekend |
Aantal | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Prognose prestatie | Gewijzigd | Goed | >75% | <75% | Niet goed | Onbekend |
Aantal | 0 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Jaar | Ziekteverzuim in % | Meldingsfrequentie |
2013 | 5,47% | 1,22 |
2014 | 5,03% | 1,04 |
2015 | 4,75% | 0,98 |
2016 | 5,33% | 0,98 |
2017 | 4,77% | 0,84 |
2018 | 4,54% | 0,94 |
Norm 2019 | 4,60% | 1,10 |
1e kwartaal 2019 | 5,34% | 0,78 |
Het ziekteverzuim in de maanden januari-maart 2019 bedroeg 5.34%, waarvan 3,75% langdurig of zeer langdurig. Hoog ziekteverzuim komt voor bij de teams Ondernemen en Vergunningen (10,39%), Beleid (6,74%) en Inkomensondersteuning (6,98%). Bij Regiemanagement en CLEO wordt een zeer hoog verzuimpercentage (>10%) beïnvloed door individuele gevallen.
(bedragen x €1.000) | ||||||
Realisatie | Prognose | Begroot | ||||
Soort inhuur | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | Q1 2019 | 2019 |
Inhuur vaste formatie | 1.362 | 1.928 | 1.204 | 1.685 | 2.261 | 1.500 |
Inhuur extra capaciteit | 4.713 | 3.409 | 3.979 | 4.473 | 3.089 | 3.700 |
Inhuur specifieke deskundigheid | 2.151 | 1.921 | 2.523 | 2.382 | 2.368 | 2.000 |
Totaal | 8.226 | 7.258 | 7.706 | 8.540 | 7.718 | 7.200 |
De inhuur ligt op een vergelijkbaar niveau als 2018. Extrapolatie van actuele realisatie en verplichtingen komt wat lager uit, maar vanuit vorige jaren is de ervaring dat gedurende het jaar contracten nog worden verlengd, nieuwe projecten ontstaan en er nog onvoorziene vervanging van zieken en vacatures nodig is. De prognose komt hiermee op circa €7,7 miljoen en ligt daarmee in lijn van de realisatie 2017-2018. De realisatie gaat met name om eenmalige projecten ICT, fysieke projecten, grondexploitatie, beschermd wonen, zorg en vervanging wegens ziekte.
Voortgang doelstellingen en prestaties
Toon prestaties bij doelstellingen
Voortgang doelstelling
We zijn wendbaar
1e kwartaalrapportage
We zijn wendbaar: We zijn een lerende organisatie; hebben inzicht in ons succes én falen. Medewerkers hebben eigen regie en verantwoordelijkheid op hun loopbaan en mobiliteit. Onze organisatie kenmerkt zich door diversiteit. Onze proces en ICT-inrichting kan snel aangepast worden op nieuwe taken. Daarvoor maken we gebruik van de huidige en toekomstige innovaties en technische mogelijkheden, zoals Common Ground.
Voortgang bijbehorende prestaties
We doen pilots en experimenten
1e kwartaalrapportage
We doen pilots en experimenten volgens de landelijke Common Ground-beweging (data en applicatie los van elkaar)
We werken bij klachten volgens de normen van “Prettig contact met de overheid”
1e kwartaalrapportage
We werken bij klachten volgens de normen van “Prettig contact met de overheid”
We evalueren de pilot met anoniem solliciteren
1e kwartaalrapportage
We evalueren de pilot met anoniem solliciteren
Voortgang doelstelling
We werken digitaal
1e kwartaalrapportage
We werken digitaal: We werken aan onze informatiehuishouding, zodat we efficiënt en integraal kunnen werken. Medewerkers en externen hebben veilig en 24/7 toegang tot informatie. “Eenmalige uitvraag, meervoudig gebruik” maken we waar; we wegen daarbij onze publieke taak (AVG/Informatie Veiligheid (IV)). We ontwikkelen ons naar een datagedreven organisatie.
Voortgang bijbehorende prestaties
We voeren pilots uit met datasturing rond ondermijning en de Omgevingswet
1e kwartaalrapportage
We voeren pilots uit met datasturing rond ondermijning en de Omgevingswet
We voldoen voor 90% aan de BIG
1e kwartaalrapportage
We voldoen voor 90% aan de BIG (Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten)
We stellen de principes voor informatie-architectuur vast
1e kwartaalrapportage
We stellen de principes voor informatie-architectuur vast
Voortgang doelstelling
We hebben een solide bedrijfsvoering
1e kwartaalrapportage
We hebben een solide bedrijfsvoering: We zijn financieel robuust en hebben een toegankelijke en betrouwbare informatievoorziening. We werken met vitale professionals in een eigentijdse werkomgeving. Daarmee zijn we slagvaardig, betrouwbaar en transparant.
Voortgang bijbehorende prestaties
We ontwikkelen de kwartaalrapportages door
1e kwartaalrapportage
We ontwikkelen de kwartaalrapportages door
We ontwikkelen het financieel systeem door
1e kwartaalrapportage
We ontwikkelen het financieel systeem door
We stellen het actieplan (MVO) vast en voeren het uit
1e kwartaalrapportage
Actieplan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)/circulair inkopen vaststellen en uitvoeren
We voeren e-facturering in
1e kwartaalrapportage
Invoeren e-facturering
Omschrijving | Doelgroep | Bedrag | |
---|---|---|---|
Verzekeringen | Raad | ToelichtingVerzekeringenEr is een kentering in de gemeentelijke verzekeringsmarkt te zien: waarbij tot enkele jaren geleden het verzekeringenveld een prijsvechtersmarkt was, waarvan wij als gemeenten in premie profiteerden, is inmiddels de trend zichtbaar dat verzekeraars zich terugtrekken uit de gemeentelijke markt. Naar verwachting leidt dit op verschillende fronten tot premiestijging (met name premiestijging AVB). Voorstel om de €45.000 te dekken uit de algemene middelen. | |
Investering Warmtegordijn en toegangspoorten | Raad | ToelichtingInvestering Warmtegordijn en toegangspoortenHet warmtegordijn en toegangspoorten van het Stadhuiskwartier betreft een investering van in totaal €43.000. De kapitaallasten van €5.000 worden gedekt binnen de exploitatie van Facilitaire Zaken (gebouw gebonden kosten). | |
Nieuw contract Topdesk | Raad | ToelichtingNieuw contract TopdeskHet contract met Topdesk (digitaal meldingsysteem van Facilitaire Zaken en ICT) is verlengd en brengt extra kosten met zich mee van €21.000. | |
Instandhouding Infrastructuur | Raad | ToelichtingInstandhouding InfrastructuurDe toenemende eisen aan hardware servers op het gebied van veiligheid en performance en veranderde licentiestructuren brengen onvermijdelijke extra kosten met zich mee van €86.000. Voorstel dit in 2019 te dekken uit de egalisatiereserve ICT en om dit structureel te dekken vanaf 2020 uit de algemene middelen. | |
Hosting en innovatiebudget Dimpact | Raad | ToelichtingHosting en innovatiebudget DimpactDe verruiming van de dienstverlening aan burgers heeft tot gevolg dat systemen langer beschikbaar moeten zijn. Dit brengt extra hostingkosten met zich mee van in totaal €25.000. Het aandeel voor de gemeente Deventer is €16.000. De rest wordt in rekening gebracht bij de gemeente Olst-Wijhe en Raalte. Innovatiebudget Dimpact: Deels wordt dit betaald uit het reguliere budget van Dimpact en deels uit de bijdrage van de deelnemende gemeenten. Dit is €0,12 per inwoner. DOWR breed is dit €18.000 en voor Deventer betekent dit €12.000. Voorstel om dit te dekken uit de algemene middelen. | |
Samenwerking in de cloud | Raad | ToelichtingSamenwerking in de cloudHet project "Samenwerken in de cloud" hangt samen met het beschikbaar komen van Office 365. Het opnieuw vormgeven van de samenwerkingsomgeving via SharePoint Online kent een technische implementatie (gefinancierd via de reserve DOWRI). Tijdens deze in 2018 gestarte implementatie bleek dat voor de DOWR gemeenten ook het samenwerkingsplatform via SharePoint geheel opnieuw vormgegeven moest worden en nieuwe (samenwerkings)afspraken moesten worden gemaakt. Deze ontwikkeling was niet voorzien en vraagt nu eenmalig autonoom €80.000. Het voorstel is, om €80.000 te dekken uit de Egalisatiereserve ICT. | |
Softwarepakket Financiële Administratie/Belastingen | Raad | ToelichtingSoftwarepakket Financiële Administratie/BelastingenDe aanbesteding van het softwarepakket heeft plaatsgevonden. Het eenmalige budget van €364.000 wordt omgezet in een budget over een periode van 4 jaar. Daarnaast worden de meerkosten van €69.000 te laste gebracht van de reserve kapitaallasten I-werkorganisatie. | |
Uitvoeringsplannen Informatievoorziening DOWR | Raad | ToelichtingUitvoeringsplannen Informatievoorziening DOWRMet de I-Visie is vastgesteld dat de nadere uitwerking en de begrotingsvraag aan de orde komen in verschillende uitvoeringsplannen. Voor de domeinen Bedrijfsvoering, Dienstverlening, Ruimtelijk en Sociaal worden deze jaarlijks opgesteld en afgehandeld binnen de reguliere P&C-cycli van de gemeenten. Met deze uitvoeringsplannen wordt uitvoering gegeven aan de uitspraak in de I-visie dat het primair proces (de business) leidend moet zijn in het formuleren van de ambitie op het terrein van informatiemanagement. Aan het opstellen van de uitvoeringsplannen per domein is een voorbereidingstraject voorafgegaan. Met stakeholders uit de domeinen van de DOWR-gemeenten zijn de relevante (nieuwe) ontwikkelingen in het domein geanalyseerd. In relatie tot doelstelling en opgaven in de domeinen heeft dit geresulteerd tot wensen en behoeften voor de informatievoorziening in 2020. Deze zijn beschreven in de 4 uitvoeringsplannen. Het is inmiddels twee jaar geleden na het opstellen van de I-Visie. Bij het formuleren van de uitvoeringsplannen is daarom ook gekeken naar (nieuwe) brede trends en ontwikkelingen op het gebied van informatievoorziening en ICT. Ook is gekeken naar bestaande en nieuwe (wettelijke) landelijke opgaven die de gemeentelijke informatievoorziening (mogelijk) raken. Hieruit is gebleken dat de I-Visie nog steeds actueel is. In zijn richtinggevende uitspraken, alsmede ook in het belang wat aan informatieveiligheid wordt gehecht. Daarnaast zijn de nieuwe collegeakkoorden geanalyseerd op ambities, opgaven en verschuivende focus, met mogelijke gevolgen voor de informatievoorziening. Binnen de domeinen, maar vooral domein overstijgend. De conclusie hiervan is dat er niet zozeer een verschuiving van prioriteiten is op het terrein van informatievoorziening, maar dat in toenemende mate data-gestuurd werken en digitaal samenwerken/digitale participatie van belang is, om de bestuurlijke ambities in de gemeente te realiseren. Deze belangrijke thema’s sluiten aan bij richtinggevende uitspraken uit de I-Visie en landelijke ontwikkelingen binnen het Rijk, VNG en Dimpact. De bredere domein overstijgende thema’s worden in de loop van 2019 nader uitgewerkt. Daar waar de verkregen input direct een van de 4 domeinen betreft, is deze in het desbetreffende uitvoeringsplan verwerkt. De uitvoeringplannen informatievoorziening DOWR voor de 4 domeinen zijn de vertaling van de ambities uit de I-Visie naar concrete acties en de daarbij behorende middeleninzet voor het begrotingsjaar 2020 en verder. De uitvoeringsplannen helpen de DOWR-gemeenten de wensen, behoefte en eisen aan de informatievoorziening te prioriteren en programmeren. Onderstaand de uitwerking van de verschillende plannen:
| |
Technische wijziging | Raad | ToelichtingTechnische wijzigingDe cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 33.186 | 1.385 | 34.570 | 53 | 34.623 |
Baten | 7.877 | 57 | 7.934 | 140 | 8.074 |
Saldo | -25.309 | -1.328 | -26.636 | 87 | -26.549 |
Specificatie wijzigingen deze periode:
(bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Verzekeringen | Lasten | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 |
Softwarepakket Financiële Administratie/Belastingen | Lasten | -204 | 160 | 160 | 160 | 160 |
Nieuw contract Topdesk | Lasten | 21 | 21 | 21 | 21 | 21 |
Instandhouding Infrastructuur | Lasten | 86 | 86 | 86 | 86 | 86 |
Hosting en innovatiebudget Dimpact | Lasten | 43 | 43 | 43 | 43 | 43 |
Samenwerking in de cloud | Lasten | 80 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoeringsplannen Informatievoorziening DOWR | Lasten | 0 | 508 | 45 | 45 | 45 |
Technische wijzigingen | Lasten | -17 | 124 | 121 | 155 | 196 |
Totaal lasten | 53 | 987 | 521 | 555 | 596 | |
Instandhouding Infrastructuur | Baten | 0 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Hosting en innovatiebudget Dimpact | Baten | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 |
Technische wijzigingen | Baten | 125 | 95 | 95 | 133 | 176 |
Totaal baten | 140 | 140 | 140 | 178 | 221 | |
Saldo | 87 | -847 | -382 | -377 | -375 |
Reserves
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 887 | 0 | 887 | 0 | 887 |
Putting uit reserves | 836 | 1.328 | 2.163 | -38 | 2.125 |
Saldo | -51 | 1.328 | 1.276 | -38 | 1.238 |
Investeringen
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv investeringen | 0 | 510 | 510 | 0 | 510 |
Inkomsten tgv investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | -510 | -510 | 0 | -510 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen in €)
Onderwerp | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Investering Warmtegordijn en toegangspoorten | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Het warmtegordijn en toegangspoorten van het Stadhuiskwartier betreft een investering van in totaal €43.000. De kapitaallasten van €5.000 worden gedekt binnen de exploitatie van Facilitaire Zaken (gebouw gebonden kosten). | ||||||
Nieuw contract Topdesk | Lasten | 21.000 | 21.000 | 21.000 | 21.000 | 21.000 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Het contract met Topdesk (digitaal meldingsysteem van Facilitaire Zaken en ICT) is verlengd en brengt extra kosten met zich mee van €21.000. | ||||||
Instandhouding Infrastructuur | Lasten | 86.000 | 86.000 | 86.000 | 86.000 | 86.000 |
Baten | 0 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | |
De toenemende eisen aan hardware servers op het gebied van veiligheid en performance en veranderde licentiestructuren brengen onvermijdelijke extra kosten met zich mee van €86.000. Voorstel dit in 2019 te dekken uit de egalisatiereserve ICT en om dit structureel te dekken vanaf 2020 uit de algemene middelen. | ||||||
Hosting en innovatiebudget Dimpact | Lasten | 43.000 | 43.000 | 43.000 | 43.000 | 43.000 |
Baten | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | |
De verruiming van de dienstverlening aan burgers heeft tot gevolg dat systemen langer beschikbaar moeten zijn. Dit brengt extra hostingkosten met zich mee van in totaal €25.000. Het aandeel voor de gemeente Deventer is €16.000. De rest wordt in rekening gebracht bij de gemeente Olst-Wijhe en Raalte. Innovatiebudget Dimpact: Deels wordt dit betaald uit het reguliere budget van Dimpact en deels uit de bijdrage van de deelnemende gemeenten. Dit is €0,12 per inwoner. DOWR breed is dit €18.000 en voor Deventer betekent dit €12.000. Voorstel om dit te dekken uit de algemene middelen. | ||||||
Samenwerking in de cloud | Lasten | 80.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Het project "Samenwerken in de cloud" hangt samen met het beschikbaar komen van Office 365. Het opnieuw vormgeven van de samenwerkingsomgeving via SharePoint Online kent een technische implementatie (gefinancierd via de reserve DOWRI). Tijdens deze in 2018 gestarte implementatie bleek dat voor de DOWR gemeenten ook het samenwerkingsplatform via SharePoint geheel opnieuw vormgegeven moest worden en nieuwe (samenwerkings)afspraken moesten worden gemaakt. Deze ontwikkeling was niet voorzien en vraagt nu eenmalig autonoom €80.000. Het voorstel is, om €80.000 te dekken uit de Egalisatiereserve ICT. | ||||||
Softwarepakket Financiële Administratie/Belastingen | Lasten | -204.000 | 160.000 | 160.000 | 160.000 | 160.000 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
De aanbesteding van het softwarepakket heeft plaatsgevonden. Het eenmalige budget van €364.000 wordt omgezet in een budget over een periode van 4 jaar. Daarnaast worden de meerkosten van €69.000 te laste gebracht van de reserve kapitaallasten I-werkorganisatie. | ||||||
Uitvoeringsplannen Informatievoorziening DOWR | Lasten | 0 | 508.000 | 45.150 | 45.150 | 45.150 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Met de I-Visie is vastgesteld dat de nadere uitwerking en de begrotingsvraag aan de orde komen in verschillende uitvoeringsplannen. Voor de domeinen Bedrijfsvoering, Dienstverlening, Ruimtelijk en Sociaal worden deze jaarlijks opgesteld en afgehandeld binnen de reguliere P&C-cycli van de gemeenten. Met deze uitvoeringsplannen wordt uitvoering gegeven aan de uitspraak in de I-visie dat het primair proces (de business) leidend moet zijn in het formuleren van de ambitie op het terrein van informatiemanagement. Aan het opstellen van de uitvoeringsplannen per domein is een voorbereidingstraject voorafgegaan. Met stakeholders uit de domeinen van de DOWR-gemeenten zijn de relevante (nieuwe) ontwikkelingen in het domein geanalyseerd. In relatie tot doelstelling en opgaven in de domeinen heeft dit geresulteerd tot wensen en behoeften voor de informatievoorziening in 2020. Deze zijn beschreven in de 4 uitvoeringsplannen. Het is inmiddels twee jaar geleden na het opstellen van de I-Visie. Bij het formuleren van de uitvoeringsplannen is daarom ook gekeken naar (nieuwe) brede trends en ontwikkelingen op het gebied van informatievoorziening en ICT. Ook is gekeken naar bestaande en nieuwe (wettelijke) landelijke opgaven die de gemeentelijke informatievoorziening (mogelijk) raken. Hieruit is gebleken dat de I-Visie nog steeds actueel is. In zijn richtinggevende uitspraken, alsmede ook in het belang wat aan informatieveiligheid wordt gehecht. Daarnaast zijn de nieuwe collegeakkoorden geanalyseerd op ambities, opgaven en verschuivende focus, met mogelijke gevolgen voor de informatievoorziening. Binnen de domeinen, maar vooral domein overstijgend. De conclusie hiervan is dat er niet zozeer een verschuiving van prioriteiten is op het terrein van informatievoorziening, maar dat in toenemende mate data-gestuurd werken en digitaal samenwerken/digitale participatie van belang is, om de bestuurlijke ambities in de gemeente te realiseren. Deze belangrijke thema’s sluiten aan bij richtinggevende uitspraken uit de I-Visie en landelijke ontwikkelingen binnen het Rijk, VNG en Dimpact. De uitvoeringplannen informatievoorziening DOWR voor de 4 domeinen zijn de vertaling van de ambities uit de I-Visie naar concrete acties en de daarbij behorende middeleninzet voor het begrotingsjaar 2020 en verder. Onderstaand de uitwerking van de verschillende plannen:
| ||||||
Technische wijziging | Lasten | -17.834 | 123.842 | 121.022 | 154.871 | 195.852 |
Baten | 125.438 | 94.516 | 94.516 | 133.497 | 175.958 | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. | ||||||
Verzekeringen | Lasten | 45.000 | 45.000 | 45.000 | 45.000 | 45.000 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Er is een kentering in de gemeentelijke verzekeringsmarkt te zien: waarbij tot enkele jaren geleden het verzekeringenveld een prijsvechtersmarkt was, waarvan wij als gemeenten in premie profiteerden, is inmiddels de trend zichtbaar dat verzekeraars zich terugtrekken uit de gemeentelijke markt. Naar verwachting leidt dit op verschillende fronten tot premiestijging (met name premiestijging AVB). Voorstel om de €45.000 te dekken uit de algemene middelen. | ||||||
Saldo | 87.273 | -847.326 | -381.657 | -376.525 | -375.043 |
Standenregister
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Bedrijfsvoering | Begroting 2019 | 33.186 | 7.877 | -25.309 | |
4e kwartaalrapportage 2018 | 1.385 | 57 | -1.328 | ||
Totaal programma | 34.571 | 7.934 | -26.637 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Bedrijfsvoering | Begroting 2019 | 887 | 836 | -51 | |
4e kwartaalrapportage 2018 | 0 | 1.328 | 1.328 | ||
Totaal programma | 887 | 2.164 | 1.277 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Bedrijfsvoering | Begroting 2019 | 984 | 0 | -984 | |
Kredietoverheveling jaarrekening 2018 | 1.249 | 0 | -1.249 | ||
Totaal programma | 2.233 | 0 | -2.233 |
1e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
Akoestische maatregelen (SHK) | 0.4 | Behoeft aandacht | In het kader van de nazorg van het stadhuis moeten er nog investeringen gedaan moeten worden om de akoestiek te verbeteren. In afstemming met directie en gebruikers is een stappenplan opgesteld om maatregelen fasegewijs door te voeren. Eerst zijn in twee domeinen hiervoor voorzieningen aangebracht. De effecten zijn inmiddels gemeten en zijn positief. Een aanbesteding voor aanvullende akoestische voorzieningen is in voorbereiding. | |
ICT - Deventer Wijzer/I-pads | 0.4 | Op koers | ||
ICT - Harmonisatie | 0.4 | Op koers | Dit project kan worden afgesloten. | |
ICT - Het NIeuwe Werken Onvoorzien | 0.4 | Op koers | ||
ICT - Office 365 / Windows 10 | 0.4 | Behoeft aandacht | Offcie 365 loopt vertraging op. Eerst is de hardware op orde gebracht en daarom zijn ook de investeringen van de roadmap ICT naar voren gehaald. Nu wordt de implementatie bij de DOWR gemeenten vormgegeven. | |
ICT - Omgevingsdienst | 0.4 | Op koers | ||
ICT-Beeldschermen | 0.4 | Op koers | Deze maakt onderdeel van de roadmap. | |
ICT-Client Hardware Laptop | 0.4 | Op koers | Start uitlevering in 2018 en afronding heeft plaatsgevonden in Q1 van 2019. | |
ICT-Hardware Servers/Blades/Enclosures | 0.4 | Op koers | Vervanging in 2018 afgerond. | |
ICT-Infrastructuur DDDW | 0.4 | Op koers | ||
ICT-Roadmap | 0.4 | Op koers | Roadmap bevat upgrades en vervangingen die over meerdere jaren zijn geprognosticeerd. | |
ICT-Smartphones | 0.4 | Op koers | ||
Inrichting Stadsetalage (SHK) | 0.4 | Behoeft aandacht | De inrichting stadsetalage was on hold gezet in afwachting van keuze voor het gebruik. Inmiddels is een besluit genomen om de stadsetalage in te richten als duurzaamheidscentrum. Op dit moment wordt onderzocht welke aanvullende voorzieningen hiervoor nodig zijn. Binnenkort wordt duidelijk welke partij(en) gebruik gaan maken van de stadsetalage en welke eisen en wensen nog moeten worden ingevuld. | |
Optimalisatie huisvesting (SHK) | 0.4 | Op koers | In het kader van de optimalisatie van de huisvesting van het Stadhuiskwartier is een keuze gemaakt voor meer toegankelijke toegangspoortjes. Deze zijn inmiddels geplaatst. | |
Fietsenstalling Binnenstad | 2.2 | Op koers |